Kembara MALDIVES | Maafushi Island – Part 1

Dengar sahaja perkataan Maldives, pasti terbayang kawasan pantai dengan pasir yang memutih, air laut yang biru dengan ombaknya yang perlahan, deretan chalet mewah yang terapung di tepian pantai dan juga langit yang cerah biru tanpa awan! Sungguh indah sekali. Namun disamping gambaran indah lanskap pulau ini, ramai yang beranggapan berkunjung ke Maldives pasti akan memerlukan belanja yang besar, sesuai dengan tarafnya sebagai salah satu tempat percutian mewah yang terkenal.

_DSC4901
Jalan sepanjang pantai di pulau Hulhumale

Di sini, saya ingin berkongsi pengalaman kami sekeluarga meredah perjalanan ke Maldives  pada awal November 2016. Walaupun pada mulanya, perjalanan ke Maldives dirasakan begitu asing sekali kerana sebenarnya kami tidak sempat untuk betul-betul membuat ‘research’ berkenaan tempat yang akan dituju setibanya di sana. Namun, ianya nyata tidaklah begitu rumit untuk travel di Maldives kerana kemudahan pengangkutan (feri dan boat adalah pengangkutan utama di Maldives) untuk bergerak dari satu pulau ke pulau yang lain adalah amat bagus dan ‘reliable’.

_DSC4912
Basikal yang boleh di sewa di pulau Hulhumale.
_DSC4944
Deretan boat yang merupakan pengangkutan utama di Maldives.

Penerbangan kami dari KLIA2 menuju ke Male (Maldives) bertolak jam 6.45pm dan tiba di Male Airport lebih kurang jam 7.50pm. Memandangkan kami tiba waktu malam, kami mengambil keputusan untuk bermalam di Hulhumale Island (pulau di mana terletaknya Male Airport) sahaja. Kami bermalam di Nasih Hostel (Family Room) yang terletak di Nirolhu Magu 11063, Hulhumale , Male 23000, Maldives. Hostel ini terletak kurang 50 meter dari pantai Hulhumale  dan biliknya juga bersih dan selesa.

_DSC4983
Pemandangan indah di pantai-pantai pulau di Maldives.

Keesokan paginya, selesai breakfast di hostel (masakan local Maldives), kami keluar berjalan-jalan di pantai Hulhumale dan kawasan sekitarnya. Memang cantik pantainya, walaupun baru di pulau ini, keadaan pantainya nya memutih dan air yang amat jernih begitu membuatkan kami teruja untuk layan bermain air pantai. Sempat lah bawa anak-anak bermain di pantai sementara cuaca masih tidak begitu panas. Ohh, cuaca di Maldives hampir sama sahaja dengan Malaysia, jadi bila hari semakin siang tu, boleh bayangkan lah yer panas teriknya matahari, huhu.

_DSC4888
Acara senaman kanak-kanak

Kami kembali ke hostel, dan bersiap untuk check-out untuk meneruskan perjalanan kami ke lokasi seterusnya iaitu, Male city. Male city merupakan pusat bandar negara Maldives, yang terletak di pulau yang bernama Male. Ianya merupakan sebuah bandar yang agak padat dan sibuk dengan pelbagai aktiviti. Dari hotel, kami di hantar ke stesen feri dengan kereta, dan kemudianya menaiki feri awam menuju ke pulau Male, yang memakan masa 15 minit sahaja.

_DSC4865
Sunrise di pantai Hulhumale

Sampai sahaja di jeti Male, kami berjalan kaki lebih kurang 1km menuju ke Masjid Al Sulthan Muhammad Thakurufaanu Al Auzam, antara masjid terbesar di Male. Usai solat, kami berjalan lagi menuju ke salah sebuah kedai makan berdekatan dengan masjid. Sebenarnya, banyak juga pilihan kedai makan yang ada di sekitar kawasan masjid terutamanya. Kami memilih kedai ini kerana ianya berkonsepkan buffet dan harganya pun agak berpatutan. Untuk makan, tidak perlu risau tentang makanan halal kerana Maldives merupakan sebuah negara Islam, dan majoriti penduduknya adalah beragama Islam. Jadi, amat mudah untuk makan digerai-gerai yang terdapat di sekitar, dan rasanya juga bagi saya memang sedap. Seolah ada unsur campuran rasa makanan arab dan india, hehe.

20161102_114116
Berehat seketika, dalam perjalanan manuju ke feri terminal di Male city.

Usai makan, kami bertolak dengan menaiki teksi ke Villingili Terminal  yang terletak 2km dari kawasan masjid tadi. Di terminal inilah tempat di mana bot atau feri awam akan bertolak menuju ke Pulau Maafushi, iaitu pulau pilihan kami kali ini. Sebenarnya, pulau Maafushi ini merupakan pulau kampung nelayan, dan amat terkenal dikalangan pengembara yang mahukan tempat yang santai, tidak terlampau sibuk, dan juga tidak terlalu eksklusif. Kos bercuti di pulau ini juga tidaklah terlalu tinggi terutamanya dari segi kos penginapan dan juga makanan. Oleh kerana itulah, ramai yang memilih untuk berkunjung ke pulau ini, kerana walapun ianya tidaklah dihiasi dengan chalet2 mewah di atas air, namun segala daya tarikan Maldives seperti pantai pasir yang memutih indah, sandbank, hidupan laut dan aktiviti2 sukan air yang menarik semuanya ada di sini. Di sini juga, kita merasa seakan berada di sebuah kampung yang dikelilingi oleh lautan biru, dan kawasan sekitar juga tenang tanpa terlalu banyak bangunan atau hotel komersial yang didirikan.

20161102_151817
Driver speedboat, sibuk menelefon hotel untuk datang ke jeti

Dari terminal, kami ada dua pilihan, samada menggunakan feri awam pada kos USD 10 untuk kami sekeluarga, dengan masa perjalanan 2jam 30 minit, ataupun menaiki ‘speed boat’ pada harga USD 50 untuk sekeluarga, dan masa perjalanan 30 minit.  Oleh kerana kami cuba untuk sampai di Maafushi sebelum cuaca gelap, kami mengambil keputusan untuk menggunakan perkhidmatan speed boat. Nyata, ianya lebih selesa dan praktikal terutama bila membawa anak kecil travel bersama.

_DSC4949
Antara monument yang ada di pulau Maafushi

Setengah jam kemudian, kami tiba di jeti pulau Maafushi, dan driver speedboat segera membantu menghubungi pekerja hotel tempat menginap untuk datang ke jeti membantu urusan luggage. Hotel kami terletak dekat sahaja, dalam 7 minit berjalan kaki sahaja dari jeti. Kami menginap di hotel Arena Lodge Hotel sepanjang berada di Maafushi Island ini.

_DSC4950
Ikan lumba-lumba dan ombak!

Suasana sekitar begitu tenang, dengan rumah2 kampung yang dibina tidaklah terlalu padat, disamping phon kelapa dan tumbuhan sekitar yang tumbuh menghijau. Kawasan persekitaran perumahan dan kampung juga dijaga bersih.

_DSC4964
Suasana sekitar tepi pantai.
_DSC4955
Selamat datang ke Maafushi!!

Selesai urusan check-in, kami terus kebilik untuk membersihkan diri setelah melalui perjalanan yang panjang hari ini. Setelah berehat sekejap, kami keluar berjalan-jalan di kawasan sekitar kampung Maafushi sambil mencari jalan menuju ke kawasan pantai berhampiran. Anak-anak pun dah siap sedia dengan pakaian mandi masing-masing. Maklumlah, semua teruja nak mandi air jernih di tepian pantai.

_DSC4989
Kawasan mandi awam…

Kawasan mandi umum di Maafushi adalah kawasan pantai yang terletak berhadapan dengan Arena Beach Hotel. Di sini juga pusat aktiviti sukan air di pulau ini. Jadi kalau berminat untuk menyewa alatan snorkeling, jet ski, kayak dan lain-lain boleh lah menggunakan perkhidmatan yang banyak ditawarkan oleh operator tempatan di sini.

20161103_062510
Pakej Excursion, pilih sahaja yang mana berkenan di hati, dan poket…
20161102_163500
Jalan-jalan sekitar kampung

Petang nya kami hanya menghabiskan masa di pantai, melayan telatah anak-anak bermain air, sambil menikmati matahari terbenam di kaki langit Lautan Hindi. Memang indah sekali. Malamnya pula kami makan di sebuah restoran berdekatan dengan tempat kami menginap, iaitu Maafushi View. Masakan sedap, cuma masa menunggu agak lama untuk menyiapkan makanan, walaupun pada ketika itu hanya kami sahaja pelanggan yang ada di restoran tersebut. Kelakar bukan, haha.

_DSC4917
Sunset hari pertama di pulau Maafushi
_DSC4920
Selamat malam….
Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail

2 thoughts on “Kembara MALDIVES | Maafushi Island – Part 1”

1. Wsalam,

Pendapat saya, Maldives boleh jer untuk solo travel. Terutama mereka yang dah biasa travel solo.
      Walau begitu, jika perempuan rasanya lebih baik kalau berteman.